کاربرد خلاقانه نمای شیشه ای

 

نمای شیشه ای– طبیعت شفاف و زیبای شیشه منجر به خلق آثار خارق العاده در دنیای معماری شده است. از یک هرم شیشه ای نورانی تا یک بالکن در ارتفاع 1.300  فوتی، شیشه یک ماده تطبیق پذیر برای معماران خلاق است. در این مقاله نگاهی به برترین آثار نمای شیشه ای در نقاط مختلف دنیا انداخته ایم.

نمای شیشه ای- کدکن

مرکز تفریحی- وررشی مرکزی در سانت کلود فرانسه

 

بوسیله مرکز تفریحی- وررشی مرکزی در سانت کلود فرانسه، معماری Koz نشان داد که میتوان ترکیبات زیبایی از شیشه و رنگ ساخت. نمای ساختمان از شیشه ساخته شده  و با هزاران رنگ با زیبایی خیره کننده، رنگ آمیزی شده است. بهنگام صحبت در رابطه با ترکیب شیشه و رنگ، این ساختمان با معماری Koz یکی از برجسته ترین و پیشرفته ترین آثار در دنیای امروز است.

sears-tower-glass-balcony_1 sears-tower-glass-balcony_2

بالکنهای شیشه ای برج Sears

 

اضافه کردن لایه ای از شیشه توانسته است یک دید با زاویه باز بهمراه احساس هیجان به ارتفاعات برجSears  (اخیرا به نام برج Willis شناخته میشود) ببخشد. این بالکنهای شیشه ای برج Sears دید بینظیری از نمای شهر شیکاگو میدهد که قدم نهادن به این فضا برای هرکسی میتواند تجربه ای فوق العاده باشد.

خانه شیشه‌ای شناور

این خانه توسط شرکت X-Architects ساخته شد و تمامی نماهای خانه از کف تا سقف از شیشه ساخته شده است. ساکنان آن میتوانند از یک محل سکونت سیار در سواحل دوبی و نمای بینظری دریا و شهر بهره‌مند شوند.

نمای شیشه ای-سقف کاذب

 

تاتر بزرگ ملی چین

یکی از یزرگترین آثار معماری چین در دهه گذشته، تاتر بزرگ ملی چین ساخته شده از شیشه و تیتانیوم است. این ساختمان واقع در نزدیکی میدان تیانمن پکن دارای یک سالن اپرا، یک تاتر و یک سالن موسیقی است که گنجایش 5,452 نفر را دارد.  در اطراف آن یک دریاچه مصنوعی قرار دارد که یک نما گنبدی شکل از شهر را میدهد.

National-Grand-Theater-of-China-1

ساختمان مرکزی دپارتمان سلامت باسک در بیلبائو اسپانیا

ساختمان مرکزی دپارتمان سلامت باسک بوسیله معماران Coll- Barreu طراحی و با ایده هایی از ساختمان Guggenheim از گری ساخته شد. در حالی که گری اثر هنری خود را از آهن ساخته بود، معماران Coll- Barreu ساختمان مرکزی دپارتمان سلامت باسک را با شیشه های زاویه دار ساختند. این اثر یکی از خارق العاده ترین آثار در میان نماهای شیشه ای دردنیاست.

ssgv10-3

هرم لوور

در سال 1984، رئیس جمهور فرانسه معمار I.M.Pei را بمنظور طراحی و ساخت یک ورودی برای موزه لوور استخدام کرد. این هرم یکی از شناخته‌شده ترین نماهای شیشه ای تا به اکنون است. این هرم بزرگ از یک بنا مربعی شکل در روبروی لوور در ارتفاع 70 فوتی سر بر آورده است که شامل 673 شیشه از ابتدا تا به انتهاست. بازدید کننده ها با ورود به هرم ابتدا به سمت پایین و سپس برای ورود به سالن اصلی موزه دوباره به سمت بالا میروند. درحالیکه ساخت این بنا با انتقادات فراوانی روبرو بود، با این حال از سوی معماران به عنوان یک ترکیب فوق العاده از معماری کلاسیک و مدرن نام برده شد.

louvre-pyramid_1

 

ترجمه: ریحانه خشنودی فر

LinkedIn

آپارات

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *