آنتونی گادی ای کُرنت
آنتونی گادی ای کُرنت معمار کاتالونیایی از بزرگترین معماران دو قرن اخیر شناخته میشود. شهرت عمده ی او به خاطر سبک منحصر به فرد و بسیار شخصی آثارش در شهر بارسلون است.
گادی در منطقهٔ تاراگونیا از ایالت کاتالونیا به دنیا آمد. خاندان او ، همه مسگر بودند. تحصیلات دبیرستانش را در سال ۱۸۷۰ در مدرسهٔ «پیاریست» در رِئوس به پایان رساند و سپس به «مدرسهٔ معماری» در بارسلون رفت. خلق خوی پرهیجان و استعداد سرشار او سبب پیشرفت سریعش شد.گادی در دو سال آخر تحصیل در پروژههای متنوعی با معماران بزرگی از جمله فرانسیس دل ویلار و فونتسره کار کرد و در سال ۱۸۷۸ مدرک معماری خود را دریافت نمود و دفتری در بارسلون تاسیس کرد. در همان سال نقشهٔ نمایشگاه بینالمللی «ماتارو» در پاریس را ترسیم کرد.
در سال ۱۸۸۳ گادی کار روی طرح کلیسای جامع خانوادهٔ مقدس (ساگرادا فامیلیا) در بارسلون را آغاز کرد، کاری که تا پایان عمر دست از آن نکشید. بین سالهای ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ به اندلس سفر کرد و بناهایی در این منطقه ساخت که تأثیری عمیق بر بافت معماری شهرهایی چون لئون و آستوریا گذاشت.
اولین جایزهٔ تالار اجتماعات شهری بارسلون، در سوم سپتامبر ۱۹۰۱ برای عمارت کاسا کالوِت به گادی اهدا گردید. همچنین در ۱۹۱۰ در نمایشگاه هنرهای زیبای پاریس موفقیت فراوانی به دست آورد. یک سال بعد به بیماری تب مالت مبتلا گردید و به شدت مریض شد، و برایش مراسم «ویاتیکوم» (مراسم «نان و شرابی» که بعضی فرقههای کاتولیک برای اشخاص در حال مرگ انجام میدهند) اجرا کردند. با این وجود گادی زنده ماند و بیشتر وقتش را صرف اتمام طرح کلیسای خانوادهٔ مقدس کرد، هرچند با شروع جنگ جهانی اول اوضاع اقتصادی بارسلون نامساعد شد و اجرای طرحهای گادی نیز متوقف گشت.
گادی زندگیاش را وقف حرفهاش یعنی معماری کرد و تا پایان عمر مجرد ماند. گفته میشود آنتونی یکبار در سال ۱۸۸۴ مجذوب معلمی به نام جوزفا موره شد، ولی این علاقه یکطرفه بود.
آنتونی گادی در دوم ژوئن ۱۹۲۶ بر اثر برخورد با تراموا راهی بیمارستان شد و پنج روز بعد جان باخت.
کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا
کلیسای ساگرادا فامیلیا (خانوادهٔ مقدس) بیشک بزرگترین اثر گادی است. او کار بر روی این بنا را در سال ۱۸۸۴ آغاز کرد و تا زمان مرگش ۱۹۲۶ دست از آن برنداشت. ساخت نمای مصائب در سال ۱۹۵۲ تحت نظارت سه تن از همدورهایهای گادی آغاز شد. نمای تولد مسیح با چهار برج سر به فلک کشیدهاش چشمگیرترین قسمت بناست، بیشتر سطح آن با مجسمههای بسیاری که تولد و زندگی مسیح را به تصویر میکشند پوشیده شده است، و یکی از شناختهشدهترین مناظر بارسلونا در سراسر جهان به شمار میآید. ارتفاع برجهای ساگرادا فامیلیا ۱۰۰ متر است و به رغم ساخت ساختمانهای بلند در این سالها، در افق شهر کاملاً مشخص است. طبق برنامه ساخت و تکمیل، این کلیسا تا سال ۲۰۲۶ طول خواهد کشید.
این کلیسا به سفارش اتحادیهٔ روحانی پیروان سان خوزه که مالک آن هستند با هدف ترویج بیشتر مذهب کاتولیک آغاز شد و لئوی هشتم بعدها نیمی از هزینهٔ آن را از محل اعتباراتی که از سراسر جهان جمعآوری میکرد و به واتیکان میپرداخت، تقبل کرد.
در ورودی کلیسا که (در امید) نام گرفته در سمت چپ نمای تولد مسیح قرار دارد و با تصاویری از خانوادهٔ مقدس تزئین شده است و سنگی از کوه مونتسرات در بالای آن جا گرفته است. (در نیکوکاری) در وسط نما قرار دارد و با تصاویر گیاهان که نمادی از سرود عشق به خالق است و همچنین با صحنههایی از زندگی مریم مقدس و درخت اجدادی مسیح تزئین شده.
کازا باتیو
گادی کار بر ساختمان خانهٔ خانوادهٔ باتیو که از تولیدکنندگان پارچه بودند را در سال ۱۹۰۴ آغاز کرد و دو سال بعد بازسازی آن را به پایان رساند. در این زمان شهرت و محبوبیت گادی به اوج رسیده بود و او به عنوان معمار نابغهای که از همهٔ همعصران خود برتر است شناخته میشد. این بنا مثال خوبی از طراحیهای شهری این معمار به دست میدهد.
خلاقیت گادی نه فقط در خود ساختمان، که در طراحی داخلی و اثاثیه و مبلمان آن نیز به چشم میخورد و نشان از حساسیت و دقت معمار دارد. مقداری از اثاثیهٔ طبقهٔ اول و اتاق پذیرایی که اکنون دیگر وجود ندارد، در موزهٔ گادی در پارک گوئل نگهداری میشوند.
سرامیکهای آبی رنگی که دیوارهای داخلی بنا را پوشانده و راهپلهٔ خارقالعاده و همچنین دودکشهایی با اشکال بدیع، هر بینندهای را به شگفت میآورد.
شایان ذکر است که اتاق زیر شیروانی و تراس ساختمان توسط گادی طراحی به بنا اضافه شدند. این قسمت از بیرون به شکل پشت اژدهایی دیده میشود که از فلس پوشید شده و ستون فقراتش که از یک برجک به صلیبی پنجشاخه منتهی میشود.
کازا باتیو
سرسرای کازا باتیو
راهپلهٔ کازا باتیو
ستون فقرات اژدها و یکی از دودکشهای پشتبام کازا باتیو
کازا میلا
عده ی کثیری کازا میلا را موفقترین و اصیلترین ساختهٔ غیرمذهبی گادی میدانند. او این بنا را در سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ ساخت. خود گادی آن را «لایهای از سنگ که گلها و گیاهان روندهٔ بالکنهایش به آن غنا بخشیدهاند و همواره رنگ آن را تغییر میدهند» توصیف کردهاست.
زیبایی و بدعت کازا میلا نه تنها در نمای ساختمان، که در اتاقها و پاسیوهای آن نیز به چشم میآیند. دودکشها و مجسمههای متعدد روی تراس ساختمان هم از مناظر فراموشنشدنی شهر بارسلون است.
کازا میلا در بارسلون
قسمتی از تراس کازا میلا
منبع:
Architect.Nemoneh.com
نوشتن نظر