والتر گروپیوس

والتر گروپیوس، از تأثیرگذارترین معماران مدرنیته، در سال 1883 در آلمان به دنیا آمد.او به همراه پیتر بهرنز شرکتی را تأسیس کرد. که در این زمان کارمندانی همچون میس ون ده روهه و لوکوربوزیه در شرکت وی به کار مشغول شدند. گروپیوس در سال 1910 شراکت با بهرنز را ترک کرد و به همراه آدولف مایر شرکتی را تأسیس نمودند. آنها در این مدت یکی از ساختمان های اولیه سبک مدرن -کارخانه فاگوس- را ساختند. دیوارهای پرده ای شیشه ای این ساختمان نشان دهنده یکی از اصول کلی سبک مدرن می باشد.

 

والتر گروپیوس

ساختمان شیشه ای کارخانه فاگوس، از نخستین ساختمان های سبک مدرن

وی در سال 1919 با ادغام آکادمی هنرهای زیبا و مدرسه هنرها و پیشه ها، مدرسه معماری مشهور باهاوس را در وایمار بنیان نهاد. یکی از مشهورترین کارهای والتر گروپیوس ساختمان مربوط به همین «آموزشگاه هنری» معروف به نام «باهاوس» است که خود از بنیان گذاران آن بوده است. این بنا که در سال 1925 در آلمان ساخته شده است به صورت یک الگو برای تمام بناهای مدرن پس از آن درآمده و تمامی ایده های به کار رفته در ساخت آن اعم از نمای شیشه ای، پنجره های مکانیکی، راه پله ها، ریل های سقفی مخصوص نورپردازی استودیوها، سیستم حرارت مرکزی و غیره برای اولین بار در این ساختمان ارائه شده اند.

والتر گروپیوس

ساختمان مدرسه هنری باهاوس

این آموزشگاه هنری با روی کار آمدن رژیم نازی بسته شد و اغلب شاگردان و مدرسان آن مجبور به ترک آلمان شدند. همین مسئله باعث شد تا به تدریج این نوع معماری در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و به ویژه منطقه اسرائیل که مقصد اصلی مهاجران آلمانی بودند بیشتر گسترش یابد. به عنوان مثال تنها در شهر تل آویو نزدیک به چهارهزار ساختمان مشابه ساختمان باهاوس وجود دارد. گروپیوس خود در سال 1937 به آمریکا رفت و به همراه مارسل بروئر در دانشگاه های کمبریج و ماساچوست مشغول تدریس شدند. او همچنین  معماردانشگاه هاروارد نیز بوده است.

گروپیوس علاوه بر معماری در زمینه طراحی نیز سرشناس بوده است. شاید تعجب کنید که تا زمان گروپیوس، شکل دستگیره درها که امروزه برای همه ما عادی است، این طور نبوده و طراح این نوع دستگیره ها آقای والتر گروپیوس بوده است.

والتر گروپیوس        والتر گروپیوس

ظرف شکر از مجموعه سرویس غذاخوری – نخستین دستگیره به شکل امروزی

والتر گروپیوس

سرویس غذاخوری – والتر گروپیوس

او در نخستین بیانیه خود، نظر ویلیام موریس درباره تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همه ی هنرها درآمیخت و مرزبندی میان جنبه های تزیینی و کاربردی در هنرها را مردود شمرد؛ نخستین مانیفست آن به گراوری چوبی اثر لیونل فینینگر با عنوان کاتدرال مزین شده بود از نظر سوسیالیست انگلیسی ویلیام موریس کاتدرال های سده های میانه، نشانه ای از وحدت هنر و حرفه، ترکیب هماهنگ مغز و بازو، فرد و جامعه اند.

والتر گروپیوس

معماری خانه شخصی والتر گروپیوس

گروپیوس هم چنین پایان انزوا جویی هنر و بازگشت به سوی پیشه گری را طی یک تلاش جمعی عظیم اعلام کرد، ایدئولوژی باهاوس در سال های ابتدایی آن ضد سرمایه داری رمانتیک بود. وی در سال 1969 در سن 86 سالگی در ماساچوست از دنیا رفت.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *