انواع نمای شیشه ای کرتین وال ( لامل )

 

نمای شیشه ای کرتین وال یکی از مدرن ترین پوشش های نمای ساختمان میباشد. انواع نمای شیشه ای کرتن وال :

  • نمای شیشه ای کرتن وال فیس کپ
  • نمای شیشه ای کرتن وال نیم فیس کپ
  • نمای شیشه ای کرتن وال فریم لس

نمای کرتین وال یکی از انواع نماهای مدرن با ترکیب پروفیل های آلومینیومی به عنوان استراکچر و یک متریال پوشش دهنده مانند شیشه، ورق و یا اسپندریل ساخته می شود واصطلاحا به نوعی نمای شیشه ای وسبک با استراکچر تمام آلومینیومی اطلاق میگردد.
نمای کرتین وال شیشه ای در انواع گوناگونی تولید میشود که میتوان به دو گروه اصلی آن یعنی سیستم یونیتایز و سیستم لامل اشاره کرد. قابل ذکر است که در اکثر نقاط دنیا سیستم لامل را به نام سیستم استیک (Stick) میشناسند.
در ادامه ما به توضیح سیستم نمای کرتین وال شیشه ای لامل یا همان سیستم استیک میپردازیم
این نوع نما بصورت صنعتی ساخته میشود و جزئیات آن طوری طراحی شده است که استراکچر تمام آلومینیومی آن در مواجه با انواع تنشهای وارده از جابجایی سازه اصلی ساختمان در زلزله، نیروی مستقیم زلزله و باد ، نشست های احتمالی و وزن خود نما کاملا منعطف عمل کرده که بخاطر همین قابلیت به آن self-support یا خود ایستا اطلاق میگردد.
در نمای کرتین وال شیشه ای انواع ضخامت های شیشه دوجداره از ۱۸ تا ۴۰ میلیمتر قابل نصب است. از مزایای نمای کرتین وال شیشه ای لامل می توان به عدم مشاهده هرگونه پیچ یا پرچ، عدم محدودیت انتخاب رنگ و امکان نصب بازشو مخفی و بازشو لولایی به داخل بازشو یا دوجهته اشاره نمود.
نمای کرتین وال شیشه ای لامل را میتوان از لحاظ دیتایل ظاهری فریمینگ شیشه به دو دسته فریم لس و فیس کپ طبقه بندی کرد.
سیستم فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و روی لامل بواسطه لقمه های آلومینیومی مخصوص متحرک نگه داشته میشود و از خارج ساختمان تنها ژوین هایی مابین شیشه ها دیده خواهد شد.
در سیستم فیس کپ، قاب آلومینیومی دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر روی استراکچر آلومینیومی کرتین وال(لامل) قرار میگیرد و یک پروفیل نگهدارنده یا زهوار که بر روی پایه لامل پیچ میگردد شیشه را نگه داشته و مانع واژگونی آن میشود و نما را هم کاملا آب بند و هوا بند میکند. روی این نگهدارنده هم درپوش های متنوعی با عرض ۵ سانت و طول ها و فرم های متفاوت نصب میگردد.

از مزایای سیستم فیس کپ نسبت به سیستم فریم لس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- سرعت بیشتر اجرای نما تاحدود ۲برابر
۲- امکان نصب بازشوی به داخل بازشو و یا دو جهته
۳- هزینه پایین تر
۴- امکان استفاده از درپوش های دکوراتیو بین شیشه ها در امتداد افقی و عمودی
۵- امکان دید متفاوت خطوط عمودی و افقی بین شیشه ها با تغییر رنگ و نوع درپوش ها ویا حدف یکی از آن ها در عمود یا افق
با این قابلیت آرشیتکت میتواند در نماهای شیشه ای تاکیدی متفاوت بر یکی از خطوط عمودی یا افقی نماید. به طور مثال در نماهایی که ارتفاع بسیار بیشتری نسبت به عرض ان دارند میتوان با نصب در پوش رنگ روشن و یا بزرگتر در خطوط عمودی و حذف کامل آن در خطوط افقی میتوان با تاکید بیشتر بر روی خطوط عمودی القای ارتفاع بیشتر نما را نمود و یا بالعکس در نماهایی که عرض بسیار بیشتری نسبت به ارتفاع آن دارند میتوان با نصب در پوش رنگ روشن و یا بزرگتر در خطوط افقی و حذف کامل آن در خطوط عمودی میتوان با تاکید بیشتر بر روی خطوط افقی القای طول بیشتر نما را نمود. و یا با استفاده از درپوش های کوچکتر، یکسان، با رنگ تیره و نزدیک به رنگ شیشه، به یک سطح نمای شیشه ای یک دست رسید.

 

 

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *